Beeldbelbrigade studenten helpen 55 plussers bij beeldbellen

Beeldbellen heeft tijdens de coronacrisis een enorme vlucht genomen. Maar niet iedere Rotterdammer kan meekomen met de digitale ontwikkelingen. De Beeldbelbrigade helpt 55-plussers op weg met één-op-één begeleiding. ‘Dit is een schoolvoorbeeld van hoe zorgverleners, welzijnsorganisaties en onderwijs kunnen samenwerken.’

De Beeldbelbrigade is onderdeel van het Netwerk Digitale Inclusie 55+, Het doel van dit netwerk om 55-plussers in Rotterdam te ondersteunen bij het volwaardig meedoen in de digitale wereld. Hiervoor worden organisaties (‘partners’) bij elkaar gebracht, die hierbij kunnen helpen. Bij de Beelbelbrigade zijn welzijnsorganisaties wmo radar, Buurtwerk, PIT010, Humanitas, DOCK en SOL, het Albeda College, huisartsen en de Rotterdam eHealth Agenda betrokken.

Studenten op huisbezoek

De opzet is simpel: welzijnsorganisaties en huisartsen kunnen mensen aandragen die hulp bij beeldbellen kunnen gebruiken. Ook kunnen Rotterdammers zichzelf aanmelden. Eerstejaarsstudenten van de opleiding Sociaal werk van het Albeda College maken vervolgens een afspraak met de 55-plusser. Tijdens huisbezoeken helpen ze hem of haar vervolgens op weg, zodat die persoon in het vervolg met de huisarts kan beeldbellen. ‘Die behoefte aan beeldbellen is in coronatijd vergroot, ook omdat veel huisartsen beeldbellen hebben geïntroduceerd,’ zegt Satish Bhawanidin, coördinator van het Netwerk Digitale Inclusie 55+. ‘Het is ook iets dat zal blijven bestaan in de zorg van de toekomst, waarin er steeds meer ouderen komen en huisartsen het almaar drukker krijgen. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk Rotterdammers digitaal vaardig worden, zodat zorg en consultatie op afstand beter en makkelijker georganiseerd kunnen worden.’

Geduld

Die digitale vaardigheid is bij lang niet elke Rotterdammer aanwezig, merken de studenten. ‘Wat ik van de studenten hoor, is dat ze vooral veel geduld moeten hebben,’ vertelt Dahlya Hiwat van Connect, het leerwerkbedrijf van Albeda. ‘Soms moeten we echt beginnen bij de basis; het aanzetten van de computer en uitleggen waar de webcam zit. In totaal hebben we doorgaans twee sessies nodig om iemand alle stappen te laten begrijpen. Daarbij laten we mensen vooral zelf dingen doen, in plaats van dat we alles laten zien. Dat werkt beter. Ook leggen we uit hoe mensen een veilige link kunnen herkennen. Mensen krijgen de link voor beeldbellen namelijk per mail.’

Zoomen met Engelse familie

De 55-plussers die tot nu toe werden geholpen, waren “heel blij en dankbaar”, zo zegt Dahlya. ‘Een oudere, eenzame man wilde zelfs een derde afspraak, omdat hij het zo gezellig vond. Na overleg hebben we afgesproken om hem één keer per week via Zoom te bellen. Dat is direct een goede training en helpt tegen de eenzaamheid.’ Satish geeft een voorbeeld van een vrouw uit IJsselmonde, die sinds kort het beeldbellen onder de knie heeft en nu wekelijks contact heeft met haar familie in Engeland. ‘Die vrouw is als een kind zo blij, want verder heeft ze weinig sociale contacten. Voor dit soort dingen doen we het!’

Welzijnsorganisaties als linking pin

Het herkennen van andere problemen, zoals eenzaamheid en ondervoeding, is mooie bijvangst van dit project. Satish: ‘We kunnen dat vervolgens aangeven bij de welzijnsorganisaties, die daarmee verder kunnen. De welzijnsorganisaties zijn sowieso de linking pin in dit hele project. Als het straks weer mogelijk is, kunnen we in de Huizen van de Wijk groepstrainingen geven. Daarnaast zijn we ook bezig om de vrijwilligers van de welzijnsorganisaties te trainen, zodat zij de studenten kunnen vervangen tijdens drukke periodes of vakanties. Tot slot zijn de welzijnsorganisaties ook de juiste partijen om de Beeldbelbrigade verder onder de aandacht te brengen in de wijken.’

Inspirerende overleggen

Het contact met de welzijnsorganisaties is goed, volgens Satish. ‘We voeren regelmatig overleg met elkaar. We hebben allemaal hetzelfde doel: ouderen digitaal vaardiger maken. Maar we vinden elkaar ook steeds meer op andere vlakken. Het werkt heel inspirerend. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe zorgverleners, welzijnsorganisaties en onderwijs kunnen samenwerken. Het werkt óók goed, omdat de studenten van Albeda Connect heel professioneel te werk gaan. Dat heeft me positief verrast.’

Uitgiftepost en beeldbelcel

Een volgende stap voor de Beeldbelbrigade is om uitgifteposten te realiseren waar mensen apparatuur kunnen lenen, gekoppeld aan digitale ondersteuning. Hierbij wordt de samenwerking gezocht met de ComfortWoningen. Ook zijn er plannen voor een beeldbelcel (vergelijkbaar met de telefooncel) in de Huizen van de Wijk, voor mensen die thuis niet de faciliteiten hebben om te kunnen beeldbellen. Ook het aanpakken van laaggeletterdheid, dat vaak samenhangt met een gebrek aan digitale vaardigheid, kan bijdragen. ‘Hoe meer partners we erbij kunnen betrekken, hoe beter,’ zegt Satish. Dahlya knikt. ‘Ook voor ons als studenten is dat goed. Ouderen zijn voor ons een doelgroep waarmee we normaal niet werken. Maar ook van het werken met welzijnsorganisaties en andere partijen die echt met de voeten in de klei staan, leren we veel.’

De Beeldbelbrigade is momenteel actief in de deelgebieden Prins Alexander, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk, Noord, IJsselmonde en op korte termijn ook in Charlois. Gebruikmaken van de Beeldbelbrigade? Kijk hier voor de mogelijkheden. Wil je meer weten het Netwerk Digitale Inclusie 55+? Ga dan naar de website van Netwerk Digitale Inclusie 55+.