‘Beeldbellen is nu al niet meer weg te denken uit de moderne huisartsenpraktijk’

Negentig Rotterdamse huisartsen hebben, ondersteund met de COVID-19 2.0 SET-subsidie, met hulp van de BVDzorg en de Rotterdam eHealth Agenda structureel beeldbellen ingevoerd. Een van hen is Daan Huurman, die praktijk houdt aan de Gordelweg. ‘Ik denk dat we nu al twintig procent van de consulten vervangen door beeldbellen.’

Huisarts Daan Huurman geeft het eerlijk toe: hij was sceptisch toen hij werd gevraagd om mee te doen aan de subsidieaanvraag. ‘Het was weer wat nieuws. En dat valt niet altijd mee, zeker voor zo’n oude man als ik,’ zegt hij met een knipoog. ‘Maar al snel realiseerde ik me: de wereld zit nu gewoon op deze manier in elkaar. Mijn vrouw geeft les en doet dat ook via Teams of Zoom. Je moet het accepteren, meegaan met je tijd en ermee gaan werken. Klaar.’

SET-subsidie

De praktijk van Huurman is één van de dertig Rotterdamse huisartspraktijken die beeldbellen structureel is gaan invoeren. De praktijken herbergen in totaal zo’n negentig huisartsen; twintig procent van alle huisartsen in Rotterdam. BVDzorg en de Rotterdam eHealth Agenda hielpen hen bij het aanvragen en uitvoeren van de Covid-19 2.0 SET-subsidie.

Het doel van de subsidie: zorgen dat ouderen en mensen met een (risico op) chronische ziekte of beperking met een grotere kwaliteit van leven langer thuis kunnen wonen. Beeldbellen is een van de mogelijkheden om dat te realiseren. In totaal werd bij de Rijksoverheid bijna één miljoen euro aangevraagd én ontvangen.

Vlekkeloze implementatie

Naast de aanvraag en de verantwoording helpen BVDzorg en de Rotterdam eHealth Agenda met de technische en organisatorische implementatie, maar ook met scholing en opleiding van huisartsen, praktijkondersteuners, praktijkmanagers en assistentes. ‘Dat is bij ons vlekkeloos verlopen,’ schetst Huurman. ‘De apparatuur die we hebben ontvangen, is van topkwaliteit. Het beeld is goed en het geluid is goed. En het werkt heel makkelijk; zelfs ik kan er mee omgaan, haha. Het is soms net of de patiënt hier bij mij aan het bureau zit, zo goed kan ik hen zien en horen. Ik geef de hele implementatie het cijfer 9,9. En dat is alleen omdat ik nooit een 10 geef.’

Minder visites, vaker contact

Huurman zet beeldbellen dagelijks in. ‘Ik denk dat we nu al twintig procent van de fysieke consulten vervangen door beeldbellen,’ schetst hij. ‘Ik zet het met name in bij terminale patiënten en bij mensen die na Covid-19-klachten het ziekenhuis hebben verlaten en thuis moeten herstellen. Ik hoef hen meestal niet fysiek te behandelen, maar ik bespreek met hen hoe ze zich voelen en welk behandelplan passend is. Die mensen zijn vaak te zwak om naar de praktijk te komen. Door te beeldbellen hoef ik nu minder visites af te leggen. Dat scheelt zowel de patiënt als mij tijd en moeite. Bovendien kan ik de patiënt op deze manier dagelijks spreken. Dat zou zonder beeldbellen niet lukken. Een win-winsituatie.’

Voelen en zien

Huurman werkt nu dus al een stuk efficiënter, maar volgens hem kan er nog meer winst geboekt worden. ‘Ik denk dat we uiteindelijk maximaal dertig tot veertig procent van de consulten kunnen vervangen door beeldbellen. Eczeem laten zien, een dikke enkel, psychische klachten; die diagnoses kan ik ook via beeldbellen stellen. Maar longen luisteren, buikklachten checken, dingetjes verwijderen, dat moet natuurlijk fysiek. Als dokter moet je in veel gevallen voelen, zien en ruiken, dat zal altijd zo blijven. En weet je wat het is? Veel mensen willen de dokter even zien en hun klachten fysiek laten bekijken.’

Beeldmerk ‘Ik ben beeldbeldokter’

De grootste uitdaging zit ‘m in dan ook in de communicatie richting patiënten. Huurman maakte folders over de voordelen van beeldbellen. Ook gebruikt hij het door de Rotterdam eHealth Agenda ontwikkelde ‘Ik ben beeldbeldokter’ beeldmerk, de posters en folders. ‘Patiënten, of eigenlijk mensen in het algemeen, reageren vaak terughoudend op verandering. Ze moeten even een drempel over. Zodra ze een consult via beeldbellen hebben gedaan, ziet het merendeel er de meerwaarde van in, zo is mijn ervaring tot nu toe.’

Promotie onder andere huisartsen

Voor patiënten die wel willen beeldbellen maar het niet kunnen, worden in samenwerking met de welzijnsaanbieders in de wijken en het netwerk Digitale Inclusie 55+ cursussen georganiseerd om hen digitaal vaardiger te maken. Daarvoor wordt onder meer de Beeldbelbrigade ingezet, waarbij studenten van het Albeda ouderen op weg helpen. Intussen blijft ook Huurman het beeldbellen promoten onder patiënten én collega’s. ‘Ik ben een driftige, hoor! Ik vertel erover aan iedereen die het wil horen. Ook aan andere huisartsen, ja. Vooral aan hen! Ik kan eigenlijk niet begrijpen waarom sommige huisartsen beeldbellen nog niet hebben omarmd. Het is de toekomst. Of beter gezegd: het is nú al niet meer weg te denken uit de moderne huisartsenpraktijk.’

Ben je ook huisarts in Rotterdam en wil je meer weten over de mogelijkheden om beeldbeldokter te worden? Neem via deze pagina contact op met de Rotterdam eHealth Agenda. We helpen je graag op weg!