Medi-Link maakt delen van patiëntfoto’s even makkelijk als een Tikkie

Medi-Link geeft huisartsenpraktijken en huisartsenposten de mogelijkheid om op een snelle en makkelijke manier foto’s van patiënten te ontvangen. De startup van Megan Oosterbaan begint een jaar na oprichting op stoom te komen. ‘Ook op Bonaire wordt gewerkt met onze oplossing.’

Voor Megan Oosterbaan was er als kind en tiener geen ontkomen aan. Haar moeder werkte in een huisartsenpraktijk en later op een huisartsenpost. En dus hoorde ze thuis het ene na het andere verhaal over wat zich die dag weer had afgespeeld. ‘Mooie verhalen over hoe ze mensen hadden kunnen helpen. Maar ook de mindere kanten van het vak, zoals praktische problemen waar ze tegenaan liepen,’ vertelt Megan.

Zonnige zaterdagmiddag

Zo ging het ook in de lente van 2018, toen de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG) op het punt stond om te worden ingevoerd. Door die nieuwe wetgeving werd het nóg lastiger om beeldmateriaal van patiënten te ontvangen en om dit op veilige manier (en met een goede reden) te bewaren. En dat terwijl de patiënt juist steeds vaker eenvoudig een foto wil delen met zijn of haar huisarts en ook verwacht dat dit geen enkel probleem is. ‘Door de AVG werd dat juist wél een probleem. Daar liep ook mijn moeder tegenaan,’ vertelt Megan. ‘Daar hadden we het over op een zonnige zaterdagmiddag in de tuin. Ik zei: “Mam, we gaan bedenken hoe we dit kunnen oplossen en ik ga niet weg voordat dat gelukt is.” Binnen tweeënhalf uur hadden we Medi-Link bedacht.’

Megan en haar moeder

Wat is Medi-Link?

Medi-Link is een beveiligde webapplicatie voor het opvragen en beoordelen van patiëntfoto’s. De assistente/triagist verstuurt (eventueel al tijdens het telefoongesprek) via Medi-Link een sms naar de patiënt. De patiënt klikt op de link in de sms en verzendt foto’s, waarna de foto’s op afstand kunnen worden beoordeeld én veilig bewaard kunnen worden. AVG-proof, efficiënt en patiëntvriendelijk. Deze link is één keer geldig, waarmee voorkomen wordt dat ongevraagd foto’s worden opgestuurd. De foto’s hebben een hoge kwaliteit en met verschillende functies – zoals inzoomen en roteren – is de klacht goed te beoordelen.

Zo simpel als een Tikkie

Megan: ‘De eerste huisarts met wie ik een pilot draaide, zei: het moet eigenlijk zo makkelijk zijn als het sturen en betalen van een Tikkie. Dat is precies wat het is. De patiënt hoeft niet in te loggen met DigiD of foto’s te uploaden in een moeilijke omgeving. Hij of zij krijgt een link, waarin helder staat uitgelegd welke stappen je moet doorlopen. Zeker als je een huisartsenpost belt, is er vaak sprake van spoed. Dan moet het zo eenvoudig mogelijk zijn om die foto’s te sturen.’

Combinatie van kennis

Een kleine twee jaar na die bewuste zaterdagmiddag in de tuin zette Megan de stap. Na een uitgebreid marktonderzoek richtte ze in maart 2020 Medi-Link op en zegde ze haar baan op als projectmanager op bij een softwarebedrijf. ‘Met dat bedrijf maakten we oplossingen voor onder meer grote zorginstellingen. Voor hen deden we onder meer de opslag van beeldmateriaal. Ik had ook een aantal trainingen gevolgd over informatiebeveiliging, dus daardoor wist ik waaraan systemen vanuit AVG-optiek moeten voldoen. Die inhoudelijke kennis en de praktijkkennis van mijn moeder heb ik gecombineerd.’

Coronaconcurrentie

Megan had wilde plannen om Medi-Link aan de man te brengen. Huisartsenpraktijken bezoeken met een mooie taart, om vervolgens gepassioneerd face-to-face te vertellen over haar oplossing. Maar vijf dagen na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel brak ook in Nederland de coronacrisis uit. ‘Dat plan viel dus in duigen. En tegelijkertijd schoten vanwege de coronacrisis ook nog eens de zorg-op-afstand-oplossingen als paddenstoelen uit de grond. Dat zorgde voor extra concurrentie. Als nieuwe speler op de markt heb je natuurlijk ook veel minder naamsbekendheid dan de grote spelers in de markt, die daardoor ook vaak als betrouwbaarder worden gezien.’

Mond-tot-mondreclame

Ze belde en mailde zich een ongeluk in de eerste maanden, maar hoorde vaker “nee” dan “ja”. Tot in september 2020 de huisartsenpost in Gouda ging werken met Medi-Link. ‘Zij waren heel blij met de pilot en namen direct een jaarabonnement af. Voor mij was het lekker om te kunnen zeggen dat zo’n grote huisartsenpost met mijn oplossing werkt. Dat wekt toch sneller de interesse van anderen, zoals mond-tot-reclame ook beter werkt dan koude acquisitie. In november volgde een huisartsenpost op Bonaire en we hopen in mei de grootste huisartsenpost van Nederland als klant te mogen verwelkomen. Zij bedienen een gebied met 1,2 miljoen Nederlanders, dus het zou fantastisch zijn als zij zich aansluiten.’

Dagtaak aan uploaden foto’s

Inmiddels kan Megan dertig praktijken en zeven huisartsposten tot haar klantenkring rekenen. Binnen negen posten draait momenteel een pilot. Tot nu toe werd iedereen die een pilot draaide daadwerkelijk klant. Dat sterkt Megan in haar gedachte dat ze een sterk product in handen heeft. ‘Er zijn meerdere aanbieders, maar voor huisartsenposten ben ik naar mijn weten de enige die een dergelijk systeem aanbiedt puur voor foto’s. De huisartsenpraktijken hebben vaak wel beveiligde portals, maar er valt veel te winnen op het gebied van efficiency, patiëntvriendelijkheid en ook veiligheid. Assistentes hebben soms een dagtaak aan het down- en uploaden van foto’s. Als patiënten het systeem niet snappen, gaan ze bellen, waardoor ze het extra druk krijgen. Maar het probleem wordt bij praktijken niet groot genoeg geacht om met een nieuwe aanbieder in zee te gaan, merk ik.’

Meer lef tonen

Het zorgt wel eens voor frustraties bij Megan. ‘Vanuit mijn vorige werk weet ik dat veranderingen in de zorg lang kunnen duren. Huisartsen zijn vooral bezig met de waan van de dag en vinden altijd wel een manier om binnen de bestaande oplossingen te kunnen werken.’ Ze geeft een privévoorbeeld: onlangs moest ze bij een kliniek een cd-rom met röntgenfoto’s ophalen en die zelf naar het ziekenhuis brengen. ‘Een cd-rom, hè! Waarom kan dat niet gewoon digitaal verstuurd worden?

Vier jaar geleden ging dit ook al zo. Soms denk ik wel: kom op jongens, toon eens wat lef en zet het belang van de patiënt eens écht voorop. Maar ik laat me er niet door uit het veld slaan. Ik geloof in Medi-Link en ga vol goede moed door. Dit jaar wil ik onder meer het aantal talen uitbreiden, zodat patiënten in hun moedertaal kunnen worden aangesproken. Ook willen we het mogelijk maken om korte filmpjes van maximaal dertig seconden te uploaden. Dat is weer een extra functionaliteit die huisartsen over de streep kan trekken.’