Verslag Kennissessie Beeldbellen

Waarom, wat en hoe beeldbellen vanuit Philadelphia

De Rotterdam eHealth Agenda was gastheer voor de Kennissessie Beeldbellen op dinsdag 16 oktober 2018 die werd verzorgd door Philadelphia en de Delft eHealth Academy.

Kamiel Zijderveld van zorgaanbieder Philadelphia heeft in een mooie combinatie van presentatie en discussie inzicht gegeven hoe beeldbellen succesvol uitgewerkt, opgeschaald, geimplementeerd en geborgd is.

Kamiel vertelt over de reëele ervaringen met beeldbellen in de ggz. Waarna onmiddellijke een interessante inhoudelijke discussie start met de deelnemers. 

De belangrijkste onderwerpen zijn:

  • Financiering vindt plaats via de WMO met als gevolg dat er afspraken met gemeente gemaakt moeten worden. 
  • De voorkeur gaat naar populatiebekostiging maar niet alle gemeenten willen daar nog in mee. 
  • Schaalgrootte is van belang om de bezettingsgraad te optimaliseren anders is er geen financieel voordeel te realiseren. 
  • Interne acceptatie van professionals voor de nieuwe rol bleek een grote uitdaging. Caseload verandert naar meer cliënten. Angst voor bedreiging voor de baan. Echter de markt, de clienten, vragen andere dienstverlening. Die verandering blijkt voor medewerkers niet altijd eenvoudig te maken. 
  • Philadelphia’s beleid is op dat eenvoudig: wij volgen deze ontwikkelingen, ga er in mee of anders is het beter elders te gaan werken. Het is onvermijdelijk dat de wereld gaat veranderen. 
  • Privacy is in het geval Philadelphia al geborgd bij de inschrijving van de cliënt.
  • Philadelphia heeft er voor gekozen geen beeldbelgesprekken op te nemen uit praktische en financiële redenen. De discussie gaat vervolgens over situaties in de acute zorg zoals bijvoorbeeld de HAP. 
  • Financiering kan eigenlijk alleen als er voldoende schaalgrootte is. Een eigen call center moet tenminste 6-8 mensen bezetting hebben en dus voldoende clienten. 
  • In de cure zijn de voordelen te halen door goede planning en organisatie. 

Zorginstellingen besteden steeds meer uit aan Philadelphia onder de naam Digicontact om de schaalgrootte te realiseren. Dat is goedkoper dan het zelf te organiseren. 

De tips van Kamiel:

  • Blijf medewerkers vertellen waarom je dit doet?
  • Leg uit wat het toevoegt voor de cliënt
  • Steek het niet in vanuit de ICT 
  • In de pilot regelen dat de acceptatie van staf door operatie geregeld is
  • Hou het simpel voor client
  • ‘Call center’ loszetten van de reguliere organisatie

Aanwezige organisaties: HAP Rijnmond, Rijndam, Laurens, Franciscus, Maasstad Ziekenhuis, Albeda, Izer en Middin.

Klik hier om meer te lezen of het stappenplan te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *