Innoveren kun je leren, ook via de Rotterdam eHealth Agenda

Digivaardigheid van zorgprofessionals is een belangrijke randvoorwaarde voor succesvolle implementatie van eHealth-toepassingen. Gelukkig is innoveren te leren. De Rotterdam eHealth Agenda verzorgt onder de naam Rotterdam eHealth Academy cursussen, workshops en kennissessies. En ook via de Health Innovation School brengen we professionals op verschillende niveaus kennis en kunde bij. ‘Voor de zorg van de toekomst worden andere vaardigheden gevraagd,’ zegt projectleider Waldemar Hogerwaard.

 Dat eHealth een belangrijke rol speelt in de zorg van de toekomst is duidelijk. Technologie is dan ook één van de vier pijlers van de Regionale Transitie Agenda, die een stip op de horizon zet voor zorg en welzijn in 2030. ‘Maar om de ambities uit dat plan te realiseren, moeten zowel de kennis en kunde in de sector omhoog. Want er is technologisch al veel meer mogelijk dan “we” kunnen bijbenen,’ zegt Waldemar Hogerwaard. Hij is directeur van Bureau Zorginnovatie en als projectleider verbonden aan de Rotterdam eHealth Academy. ‘De digivaardigheid moet dus verbeterd worden. Niet alleen wat betreft het gebruik van de technologie, maar ook op het vlak van grotere thema’s als verandering, integratie in bestaande zorgprocessen, samenwerking en projectmanagement.’

Laagdrempelig aanbod

Om die digivaardigheid te vergroten, organiseert de Rotterdam eHealth Academy in samenwerking met deRotterdamseZorg en de gemeente Rotterdam allerlei cursussen, workshops en kennissessies. ‘Dat zijn redelijk laagdrempelige sessies variërend van een paar uur tot een aantal dagen,’ vertelt Waldemar. ‘Die sessies zijn bedoeld om kennis of vaardigheden op te doen over één bepaald onderwerp en zijn heel concreet, praktisch en direct toepasbaar. Denk bijvoorbeeld aan het informeren over de persoonlijke gezondheidsomgeving of een sessie waarin we tips geven over het implementeren van beeldbellen. Dat doen we met masterclasses van bestuurders, maar ook via praktijkgerichte workshops.’

Summerschool

Daarnaast organiseerde ReHA in 2019 een vierdaagse Summerschool, gevolgd door de Springschool in de lente van 2020. ‘Ook daar boden we concrete en direct toepasbare handvatten, maar hadden we meer ruimte om onderwerpen uit te diepen,’ aldus Waldemar. ‘Het mooie was dat we tijdens die Summer- en Springschool mooie dwarsverbanden zagen ontstaan. Onze opleidingen zijn altijd voor het hele systeem, van managers tot verpleegkundigen met de handen aan het bed. Dat doen we, omdat je elkaar nodig hebt. Een manager krijgt geen verandering erdoor zonder support van de verpleegkundigen. En andersom ook niet. Tijdens die dagen leerden dat mensen elkaars wereld beter begrijpen.’

Health Innovation School
Hetzelfde, maar dan in overtreffende trap, zag Waldemar in 2020 ontstaan tijdens de eerste editie van de Rotterdamse versie van de Health Innovation School. Het doel van dit van oorsprong landelijke initiatief is het bevorderen van samenwerking op het gebied van (systeem)innovatie in zorg en welzijn. Een breed gezelschap – ondernemers, verpleegkundigen, verzekeraars, beleidsmakers, toezichthouders, patiënten, fysiotherapeuten, huisartsen en medisch specialisten – volgt een intensief traject van een half jaar. Waldemar: ‘Het verschil met de Rotterdam eHealth Academy is dat er bij de Health Innovation School selectie plaatsvindt. We zoeken vijftig mensen die écht gemotiveerd zijn om de gezondheidszorg in Nederland te verbeteren. Eigenwijze, ambitieuze mensen die bereid zijn om tegen de stroom in te roeien om zo veranderingen voor elkaar te krijgen.’

We moeten een app!’

Dit selecte gezelschap leert innoveren, op allerlei vlakken. ‘Dat begint al bij de term innovatie. Veel mensen zien innoveren als synoniem voor iets totaal nieuws uitvinden. “We moeten een app!” wordt al snel geroepen. Wij zetten met hulp van design thinking methodieken juist een stap terug. Kijken naar het probleem dat moet worden opgelost en de behoefte van de eindgebruiker. Dan is een app lang niet altijd het gouden ei. In de zorg wordt nog te veel procesgericht ontworpen. Wij leren om mensgericht te ontwerpen. Daarnaast hoef je niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Bestaande oplossingen anders toepassen waardoor ze beter bruikbaar worden – ook dát is innoveren.’

Nieuw netwerk

Een bijkomend doel van de Health Innovation School is het creëren van een nieuw netwerk. ‘Zeg maar een new boys & girls network, in plaats van het bekende old boys network,’ zegt Waldemar met een knipoog, maar met een serieuze ondertoon. ‘Normaal is het moeilijk om als vernieuwer in de zorg de juiste ingangen te vinden, bijvoorbeeld naar financiering. Met de Health Innovation School willen we ervoor zorgen dat je nog maar één of twee telefoontjes van die juiste ingang verwijderd bent. Ook zien we veel meer samenwerking ontstaan. Zorgorganisaties concurreren nog te veel op IT-gebied. Dat is duur en ineffectief. Wij zeggen: laat je inspireren en beïnvloeden door elkaar. Alleen dan krijg je de versnelling die zo hard nodig is om de zorg te veranderen.’

‘Wicked problems’ opgelost

De eerste editie van de Health Innovatie School was een succes. Tien teams gingen aan de slag met een oplossing voor een bestaand ‘wicked problem’ (ongestructureerd probleem) en presenteerden die aan bestuurders en managers van Rotterdamse zorg- en opleidingsinstellingen. Waldemar: ‘Een van de teams bedacht de Warm Welkom Doos, die mensen krijgen wanneer ze naar een verpleeghuis gaan. Weer een ander team ontwikkelde een soort AED-punt voor verbandmiddelen, die door allerlei wijkverpleegkundigen gebruikt kan worden, omdat zij niet standaard deze middelen bij zich hebben. De meeste teams zijn daar nog steeds mee bezig, hoewel het traject officieel al is afgesloten.’

 Nieuw traject in 2021

Vanwege het succes start later dit jaar een nieuwe editie van de Health Innovation School Rotterdam. ‘Hiervoor zoeken we weer vijftig, gezellige en eigenwijze professionals die oprecht geloven dat zij het zorgsysteem kunnen veranderen. Daarnaast gaan we door met het aanbieden van allerlei cursussen, workshops en kennissessies via de Rotterdam eHealth Academy. Het is nodig. We weten wel dat de zorg anders moet met het oog op de toekomst, maar we bewegen nog te langzaam. Ik nodig dus alle professionals van harte uit om bij ons te komen leren innoveren!

De startdatum van de Health Innovation School Rotterdam 2021 wordt binnenkort bekendgemaakt, onder meer via deze website. Bekijk hier het actuele aanbod van de Rotterdam eHealth Academy.
Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact op met Waldemar Hogerwaard via
waldemar@rotterdamehealthagenda.nl.